Marek Czeszkiewicz
Marek Czeszkiewicz
marek czeszkiewicz marek czeszkiewicz
771
BLOG

Zmiany ustawy o IPN, ustawy lustracyjnej, o KRK i Kodeksu Wyborczego…

marek czeszkiewicz marek czeszkiewicz Polityka Obserwuj notkę 0

      Poniżej przedstawiam pod rozwagę zmiany ustawy o IPN, ustawy lustracyjnej, o KRK i Kodeksu Wyborczego. W opisie zmian pominięto niezbędne prawnie zmiany do ustawy o Policji w zakresie bazy DNA (żeby włączyć tam DNA niezidentyfikowanych osób odkrytych w ramach poszukiwaniach ofiar komunistów i Niemców) oraz  kwestie prokuratorów IPN, które wymagają odrębnego opracowania.

            Jeszcze przed opisem zmian należałoby odpowiedzieć na kilka nurtujących pytań, w tym czy Prokurator Generalny, prezes IPN, dyrektor Biura Lustracyjnego i inne odpowiedzialne osoby nie przywiązywały należytej uwagi do zgłaszanych  im,  co najmniej niespójności w zakresie postępowań lustracyjnych i rzutowania orzeczeń w nich zapadłych na sfery życia społecznego, politycznego, zawodowego…….

          Dlaczego nie było i nie jest możliwe znalezienie w jednym publicznym rejestrze podobnie jak np. w krajowym rejestrze karnym wszystkich orzeczeń wydanych wobec osób w postępowaniach lustracyjnych. Czy osoba wobec której podważono w orzeczeniu lustracyjnym jej „nieskazitelny charakter” lub była funkcjonariuszem organów represji przed 1989 rokiem może pełnić funkcje lub być zatrudniona w Policji, służbach, prokuraturze, sądach, administracji, zawodach zaufania publicznego, skoro w odpowiednich przepisach ustaw dotyczących w/w zawodów, w zakresie prawnych wymogów o ubieganie się o zatrudnienie, wykonywania zawodu lub pełnienie funkcji jest wymóg nieskazitelności charakteru…..

         Dlaczego do newralgicznych służb państwowych, prokuratur, sądów już od 1990 roku przyjmowano, a następnie awansowano osoby, co do  których powiązania osobowo-rodzinne wskazywały na związki tych osób z funkcjonariuszami aparatu represyjnego działającego od 1945 roku, w tym szefami lub funkcjonariuszami komend UB/SB, prokuratur, sądów, funkcjonariuszami partyjnymi mającymi w życiorysie kilkuletnie „szkolenia” w Moskwie itd.. Dlaczego………

         A teraz ad rem:

1.

Przyznanie uprawnienia prokuratorowi - Dyrektorowi Biura Lustracyjnemu prawa do wnoszenia kasacji w sprawach lustracyjnych  /zmiana ustawy lustracyjnej/

Uzasadnienie:

Dotychczasowa regulacja prawna w ustawie lustracyjnej (ustawa z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów) zawarta w art. 21b ust 6 stwierdzała, że „w postępowaniu lustracyjnym kasację od prawomocnego orzeczenia sądu mogą wnieść wyłącznie Prokurator Generalny oraz Rzecznik Praw Obywatelskich z urzędu lub na wniosek osoby lustrowanej(…)

Regulacja taka pomijała Dyrektora Biura Lustracyjnego jako prokuratora kierującego pionem lustracyjnym. Przyjęty model był nieefektywny. W przypadku konieczności wniesienia kasacji jej projekt był opracowany przez prokuratorów pionu lustracyjnego IPN i przekazywana do Prokuratury Generalnej wraz z aktami sprawy celem ewentualnego wywiedzenia przez Prokuratora Generalnego. W ten sposób w konieczność zapoznawania sprawy angażowano kolejnego prokuratora niezajmującego się na co dzień sprawami lustracyjnymi, który na dodatek często przykładał do projektu kasacji w sprawie lustracyjnej kryteria „skuteczności” takiego środka przed sądem odnosząc go do wzorców skuteczności w sprawach karnych.

Wskazać należy, że skoro istnieje profesjonalny pion prokuratorski zajmujący się sprawami lustracyjnymi należy powierzyć mu także prawo wywodzenia kasacji w sprawach lustracyjnych. Znajomość specyficznej tematyki, bieżącego orzecznictwa w tych sprawach umożliwi skuteczną kontrolę prawomocnych orzeczeń. Prawo do wywodzenia kasacji należy przyznać Dyrektorowi Biura Lustracyjnego przy jednoczesnym pozostawieniu w ustawie dotychczasowego prawa do wywiedzenia kasacji także przez Prokuratora Generalnego i Rzecznika Praw Obywatelskich. Rozwiązanie takie odciąży od tego obowiązku prokuraturę Krajową.

Projekt zmiany

W ustawiez dnia18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów nadaje się art. 21b ust 6 następujące brzmienie:

 Art. 21b ust 6 

W postępowaniu lustracyjnym kasację od prawomocnego orzeczenia sądu mogą wnieść wyłącznie Prokurator Generalny, Dyrektor Biura Lustracyjnego oraz Rzecznik Praw Obywatelskich z urzędu lub na wniosek osoby lustrowanej. Kasacja może być wniesiona:

1)     z powodu rażącego naruszenia przepisów prawa, jeżeli mogło mieć ono wpływ na treść orzeczenia;

2)      jeżeli utrzymanie orzeczenia w mocy byłoby rażąco niesprawiedliwe.

2

Umieszczanie na obwieszczeniu wyborczym nie tylko informacji o treści oświadczenia lustracyjnego, ale także o treści orzeczenia lustracyjnego, jeżeli osoba została uznana za kłamcę lustracyjne, a upłynął okres w jakim była pozbawiona biernego prawa wyborczego /zmiana ustawy lustracyjnej/.

Uzasadnienie zmiany

         W aktualnym stanie prawnym możliwe są sytuacje w których osoba po złożeniu fałszywego oświadczenia lustracyjnego (a wiec takiego w którym zaprzeczyła współpracy) została „skazana” za kłamstwo lustracyjne, w wyniku czego została pozbawiona prawa wybieralności. Jednakże z uwagi na fakt, że sądy zazwyczaj orzekają utratę takiego prawa na minimalny czas przewidziany ustawa (3 lata) to niektóre z takich osób mogą ponownie ubiegać się o mandaty np. radnych, posłów etc. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi na obwieszczeniach wyborczych pojawiałby się wzmianki o treści złożonego przez nich oświadczenia lustracyjnego, które w świetle orzeczenia sądu jest nieprawdziwe. Brak było podstaw do publikowania na obwieszczeniu w takich sytuacji wzmianki, ze sąd uznał to oświadczenie za nieprawdziwe.

Zgodnie z przepisem art. 30 ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne z dnia 11 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 70, poz. 443) – jedynego przepisu jaki pozostał w mocy z tej ustawy) orzeczenie uznające oświadczenie lustracyjne uznaje się za  niebyłe dopiero po 10 latach od uprawomocnienia się. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie (a wręcz są ku temu powody w postaci zapewnienia obywatelom prawa do informacji) by w takich sytuacjach wzmiankę o orzeczeniu umieszczać na obwieszczeniu. Wyraźna podstawa prawna pozwoli uniknąć zarzutów o bezprawne działanie komisji wyborczych wyborczych.     

Projekt zmiany:

W ustawie z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów zmienia się art. 13:

Art. 13. 1.Treść oświadczenia lustracyjnego kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, posła lub senatora, posła do Parlamentu Europejskiego oraz kandydata na pochodzący z wyborów powszechnych organ i członka organu jednostki samorządu terytorialnego oraz członka organu jednostki pomocniczej jednostki samorządu terytorialnego, której obowiązek utworzenia wynika z ustawy, stwierdzającego fakt ich pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi, w części A określonej wzorem stanowiącym załącznik nr 1a do ustawy, podaje się do publicznej wiadomości również w obwieszczeniu wyborczym.

2. W przypadku gdyby wobec osoby wymienionej w ust 1prawomocnie orzeczono środki określone w art.21a ust 2a i 2b ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r w obwieszczeniu wyborczym podaje się do publicznej wiadomości także informację o zapadłym orzeczeniu chyba, że stosownie do art. 30 ust 1 ustawy z dniaz dnia 11 kwietnia 1997 r o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne uznaje się je za niebyłe z uwagi na upływ terminu.

3.

Sprecyzowanie zasad i kolejności wg której następuje analiza oświadczeń lustracyjnych. /zmiana ustawy o IPN/

Uzasadnienie zmiany

Aktualna ustawa nie dość jasno precyzuje w jakiej kolejności prokuratorzy lustracyjni mają analizować oświadczenia lustracyjne. Wdrożona przez Prezesa IPN (zarządzeniem) procedura przyjmuje zasadniczo tryb losowania.

 Zmiana ustawy o IPN – KŚZpNP w tym zakresie precyzuje kolejność analizy oświadczeń lustracyjnych. W pierwszej kolejności poddawana jest analizie grupa najważniejszych funkcji publicznych wymienionych w art. 22 ust 1 ustawy lustracyjnej, tj. takich które publikowane są w katalogu osób publicznych i o których informacje o materiałach archiwalnych nich dotyczących są w ten sposób powszechnie dostępne (tak tez jest obecnie).

W dalszej kolejności przyjęto kolejność złożenia oświadczenia lustracyjnego (od złożonych najwcześniej do złożonych ostatnio). Ustawa zezwala jednak by Dyrektor Biura Lustracyjnego polecił podjęcie analizy określonego oświadczenia lub grupy oświadczeń poza powyższą kolejnością (może być to uzasadnione np. publikacjami prasowymi, szczególnie uzasadnionym wnioskiem zainteresowanego, znaczeniem określonej grupy funkcji – np. sędziowie którzy orzekają w sprawach lustracyjnych itp.). Polecenie ma mieć formę pisemną i zawierać uzasadnienie. Podjęcie analizy poza kolejnością ustawową może nastąpić też z inicjatywy naczelnika oddziałowego biura lustracyjnego (np. publikacja w regionalnym piśmie, anonimowe zawiadomienie o niezgodnym z prawdą oświadczeniu itp.). Informuje on o tym wraz z uzasadnieniem niezwłocznie Dyrektora Biura Lustracyjnego. Z przepisów ustawy o prokuraturze Dyrektor będzie miał możliwość wydania polecenia zaprzestania analizy o ile uzna, ze decyzja naczelnika nie znajduje racjonalnego uzasadnienia. Zmiana rezygnuje z trybu zawiadamiania sądu jaki był przewidziany w dotychczasowej regulacji, albowiem sąd nie miał żadnych uprawnień do kontroli decyzji prokuratora.

Zmiana w tym zakresie będzie stanowiła doprecyzowanie przepisów.

Projekt zmiany:

W ustawie z dnia18 grudnia 1998 r o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemuwprowadza się następujące zmiany w art. 52e:

Art. 52e.1. Analizy oświadczeń lustracyjnych dokonuje się z uwzględnieniem kolejności, według której zostały wymienione funkcje publiczne w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów a następnie z uwzględnieniem kolejności w jakiej oświadczenia lustracyjne zostały złożone.

2. W uzasadnionych przypadkach na pisemne polecenie Dyrektora Biura Lustracyjnego Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu z uzasadnienie lub z inicjatywny naczelnika oddziałowego biura lustracyjnego można odstąpić od analizy oświadczeń według kolejności, o której mowa w ust. 1. O odstępstwie od kolejności naczelnik oddziałowego biura lustracyjnego niezwłocznie informuje wraz z uzasadnieniem Dyrektora Biura Lustracyjnego - Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

4.

Zmiana ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym i gromadzenie w nim także danych o orzeczonych wobec lustrowanych środkach przewidzianych w art. 21a ust 2a i 2b ustawy lustracyjnej (tzw. „skazanie za kłamstwo lustracyjne”

Uzasadnienie:

Zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Karnym wynikają z potrzeby stworzenia aktualnego wykazu osób wobec których orzeczono zakazy zajmowania określonych stanowisk oraz utratę prawa wybieralności. W aktualnym stanie prawnym nie ma takiego wykazu. Może to powodować, iż osoby – tzw. kłamcy lustracyjni będą zajmować mimo prawomocnych orzeczeń funkcje, których zajmować w świetle przepisów prawa nie mogą. Wskazać tez należy iż w świetle obowiązującego prawa (art. 30 ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne z dnia 11 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 70, poz. 443) – jedyny jaki pozostał w mocy z uchylonej ustawy) prawomocne orzeczenie Sądu, stwierdzające fakt złożenia przez osobę lustrowaną niezgodnego z prawdą oświadczenia, jest równoznaczne z utratą kwalifikacji moralnych niezbędnych do zajmowania funkcji publicznych określanych w odpowiednich ustawach jako: nieskazitelność charakteru, nieposzlakowana opinia, nienaganna opinia, dobra opinia obywatelska bądź przestrzeganie podstawowych zasad moralnych. Po upływie 10 lat od dnia uprawomocnienia, orzeczenie Sądu uznaje się za niebyłe. Nadto prawomocne orzeczenie Sądu stwierdzające fakt złożenia przez osobę lustrowaną niezgodnego z prawdą oświadczenia powoduje pozbawienie jej na lat 10 biernego prawa wyborczego na urząd Prezydenta.

Aby powyższe skutki miały realny charakter (a sankcje z tytułu art. 30 cytowanej ustawy mogą mieć poważniejsze konsekwencje niż orzekane zazwyczaj przez sądy w minimalnym zakresie utraty prawa wybieralności) musi istnieć rejestr w którym okoliczność obowiązywania skutków takiego orzeczenia będzie można sprawdzić. Dotyczy to też możliwości sprawdzenia przez potencjalnych pracodawców (np. urzędy państwowe), czy kandydaci do ewentualnej pracy spełniają warunki jakich wymaga ustawa – czyli czy nie utracili cech takich jak nieskazitelność charakteru, nieposzlakowana opinia na skutek orzeczenia wydanego w sprawie lustracyjnej.

Rejestr będzie służył także komisjom przy sporządzaniu obwieszczeń – pozwoli na ustalenia czy kandydaci nie mieli orzeczeń w których zakwestionowano by ich oświadczenia lustracyjne (vide wcześniejsza poprawka z pkt.2 niniejszych propozycji)

Powierzenie gromadzenia danych o orzeczeniach sadowych stwierdzających fakt złożenia przez osobę lustrowaną niezgodnego z prawdą oświadczenia Krajowemu Rejestrowi Karnemu jest zasadne z uwagi na istniejąca infrastrukturę informatyczną. Procedura przekazywania danych będzie analogiczna do przekazywania danych na temat wyroków skazujących – tj. będzie tego dokonywał sąd. Nie znajduje uzasadnienie tworzenie odrębnego rejestru np. w Biurze Lustracyjnym – koszty z tym związane byłby niewspółmierne.

Projekt zmiany:

W ustawie z dnia 24 maja 2000 roku o Krajowym Rejestrze Karnym wprowadza się następujące zmiany:

Art. 1. 1. Tworzy się Krajowy Rejestr Karny, zwany dalej „Rejestrem”.

2. W Rejestrze gromadzi się dane o osobach:

1) prawomocnie skazanych za przestępstwa lub przestępstwa skarbowe;

2) przeciwko którym prawomocnie warunkowo umorzono postępowanie karne w sprawach o przestępstwa lub przestępstwa skarbowe;

3) przeciwko którym prawomocnie umorzono postępowanie karne w sprawach o przestępstwa lub przestępstwa skarbowe na podstawie amnestii;

4) będących obywatelami polskimi prawomocnie skazanymi przez sądy państw obcych;

5)wobec których prawomocnie orzeczono środki zabezpieczające w sprawach o przestępstwa lub przestępstwa skarbowe;

6) nieletnich, wobec których prawomocnie orzeczono środki wychowawcze, poprawcze lub wychowawczo-lecznicze albo którym wymierzono karę na podstawie art. 13 lub art. 94 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. z 2014 r. poz. 382), zwanej dalej „ustawą o postępowaniu w sprawach nieletnich”;

7) prawomocnie skazanych za wykroczenia na karę aresztu;

8) poszukiwanych listem gończym;

9) tymczasowo aresztowanych;

10) nieletnich umieszczonych w schroniskach dla nieletnich.

11) wobec których prawomocnie orzeczono środki określone w art.21a ust 2a i 2b ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r.

Art. 4.  [Zadania biura]1. Do zadań biura informacyjnego należy:

1) przetwarzanie danych osobowych oraz danych o podmiotach zbiorowych, podlegających gromadzeniu w Rejestrze;

2) zabezpieczanie danych osobowych oraz danych o podmiotach zbiorowych zgromadzonych w Rejestrze przed dostępem osób nieuprawnionych;

3) przygotowywanie projektów decyzji, postanowień i rozpatrywanie skarg w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz danych o podmiotach zbiorowych zgromadzonych w Rejestrze;

4) niezwłoczne przekazywanie właściwym organom państw obcych informacji o wyrokach skazujących, o zastosowaniu późniejszych środków oraz informacji związanych z tym skazaniem w odniesieniu do obywateli tych państw, podlegających gromadzeniu w Rejestrze;

5) występowanie na wniosek podmiotów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-10 oraz wart. 7 ust. 1 i 1a, do organów centralnych państw członkowskich Unii Europejskiej z zapytaniem o udzielenie informacji o skazaniu z rejestrów karnych tych państw zgodnie z prawem państwa, do którego kierowany jest wniosek;

5a) występowanie do organów centralnych państw członkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z prawem danego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, z zapytaniem o udzielenie informacji z rejestru karnego tego państwa o osobie będącej jego obywatelem, w przypadku gdy osoba ta złożyła wniosek o udzielenie informacji z Rejestru;

6) niezwłoczne przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa oraz ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi informacji na temat wyroków skazujących, zapadłych wobec:

 a) osób fizycznych i przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, jeśli czyn zabroniony został popełniony na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich,

 b) osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu zbiorowego, podejmowania w jego imieniu decyzji lub sprawowania nadzoru nad jego działalnością, jeśli czyn zabroniony został popełniony na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich,

 c) podmiotów zbiorowych, jeśli czyn zabroniony osoby fizycznej stanowiący podstawę odpowiedzialności podmiotu zbiorowego został popełniony na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich;

7) przekazywanie Marszałkowi Sejmu informacji o:

 a) posłach skazanych prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za umyślne przestępstwo skarbowe, o posłach pozbawionych praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu oraz o posłach wobec których prawomocnie orzeczono środki określone w art.21a ust 2a i 2b ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r.;

 b) posłach do Parlamentu Europejskiego karanych za przestępstwo popełnione umyślnie, ścigane z oskarżenia publicznego, o posłach do Parlamentu Europejskiego pozbawionych praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu oraz o posłach do Parlamentu Europejskiego wobec których prawomocnie orzeczono środki określone w art.21a ust 2a i 2b ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r.;

8) przekazywanie Marszałkowi Senatu informacji o senatorach skazanych prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za umyślne przestępstwo skarbowe, o senatorach pozbawionych praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu oraz o senatorach wobec których prawomocnie orzeczono środki określone w art.21a ust 2a i 2b ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r..

1a. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 4, przesyłane organom centralnym państw członkowskich Unii Europejskiej oraz zapytania, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 5a, i odpowiedzi na nie przekazywane są za pośrednictwem systemu ECRIS, chyba że nie będzie to możliwe z przyczyn technicznych.

2. Minister Sprawiedliwości jest administratorem danych osobowych zgromadzonych w Rejestrze w rozumieniu art. 7 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1182 i 1662), zwanej dalej „ustawą o ochronie danych osobowych”.

Art. 6. 1. Prawo do uzyskania informacji o osobach, których dane osobowe zgromadzone zostały w Rejestrze, przysługuje:

1) Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej;

2) Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do posłów;

3) Marszałkowi Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do senatorów;

3a) Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do posłów do Parlamentu Europejskiego;

3b) Państwowej Komisji Wyborczej, w odniesieniu do kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;

3c) okręgowym komisjom wyborczym w odniesieniu do kandydatów na posłów i senatorów oraz kandydatów na posłów do Parlamentu Europejskiego;

3d) terytorialnym komisjom wyborczym, w odniesieniu do kandydatów na radnych;

3e) gminnym komisjom wyborczym, w odniesieniu do kandydatów na wójta, burmistrza i prezydenta miasta;

4) sądom sprawującym w Rzeczypospolitej Polskiej wymiar sprawiedliwości, w związku z prowadzonym postępowaniem;

5) Trybunałowi Stanu i Trybunałowi Konstytucyjnemu, w związku z prowadzonymi postępowaniami;

6) prokuratorom, Policji i innym organom uprawnionym do prowadzenia postępowania przygotowawczego w sprawach karnych i karnych skarbowych oraz czynności sprawdzających w sprawach o wykroczenia, w związku z prowadzonym postępowaniem;

7) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Celnej i Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, w zakresie, w jakim jest to konieczne dla wykonania nałożonych na nie zadań określonych w ustawie;

7a) wywiadowi skarbowemu, w zakresie, w jakim jest to konieczne do wykonania jego ustawowych zadań;

7b) Przewodniczącemu Komisji Nadzoru Finansowego lub upoważnionemu przez niego przedstawicielowi, w związku z wykonywaniem czynności w ramach nadzoru sprawowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego;

8) organom wykonującym orzeczenia w postępowaniu karnym, w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, w sprawach o wykroczenia oraz w sprawach nieletnich, w związku z prowadzonym postępowaniem wykonawczym, w zakresie, w jakim jest to konieczne do wykonania orzeczenia;

9) organom administracji rządowej, organom samorządu terytorialnego oraz innym organom wykonującym zadania publiczne, w przypadkach kiedy jest to uzasadnione potrzebą wykonania nałożonych na nie zadań, określonych w ustawie;

10) pracodawcom, w zakresie niezbędnym dla zatrudnienia pracownika, co do którego z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralności, korzystania z pełni praw publicznych, a także ustalenia uprawnienia do zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej;

10a) osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niebędącym osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną - w przypadkach, w których z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralności członków ich organów lub wspólników, w odniesieniu do członków lub kandydatów na członków tych organów oraz wspólników;

11) władzom państw obcych, jeżeli wynika to z ratyfikowanej umowy międzynarodowej, a w przypadku braku takiej umowy, pod warunkiem wzajemności;

12) organom centralnym państw członkowskich Unii Europejskiej w terminie nieprzekraczającym 10 dni roboczych od dnia otrzymania zapytania, a w przypadku, gdy zapytanie zostało złożone w celu udzielenia przez te organy informacji osobie fizycznej na jej temat, w terminie nieprzekraczającym 20 dni roboczych od dnia otrzymania zapytania.

1a. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3b i 3c, przekazuje się niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni.

2. Przepisy ust. 1 pkt 1, 4-9 i 11 stosuje się odpowiednio do uzyskiwania zgromadzonych w Rejestrze informacji o podmiotach zbiorowych.

3. Prawo do uzyskania informacji o osobach, o których mowa w art.1 ust 2 pkt 11 przysługuje:

1) Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej;

2) Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do posłów;

3) Marszałkowi Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do senatorów;

4) Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do posłów do Parlamentu Europejskiego;

5 Państwowej Komisji Wyborczej, w odniesieniu do kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;

6) okręgowym komisjom wyborczym w odniesieniu do kandydatów na posłów i senatorów oraz kandydatów na posłów do Parlamentu Europejskiego;

7) terytorialnym komisjom wyborczym, w odniesieniu do kandydatów na radnych;

8) gminnym komisjom wyborczym, w odniesieniu do kandydatów na wójta, burmistrza i prezydenta miasta;

9) sądom sprawującym w Rzeczypospolitej Polskiej wymiar sprawiedliwości, w związku z prowadzonym postępowaniem;

5) Trybunałowi Stanu w związku z prowadzonymi postępowaniami;

6) prokuratorom, w związku z prowadzonym postępowaniem;

7) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Agencji Wywiadu oraz Służbie Wywiadu Wojskowego w zakresie, w jakim jest to konieczne dla wykonania nałożonych na nie zadań określonych w ustawie;

8) organom administracji rządowej, organom samorządu terytorialnego oraz innym organom wykonującym zadania publiczne, w przypadkach kiedy jest to uzasadnione potrzebą wykonania nałożonych na nie zadań, określonych w ustawie;

9) pracodawcom, w zakresie niezbędnym dla zatrudnienia pracownika, co do którego z przepisów ustawy wynika wymógnieskazitelności charakteru, nieposzlakowanej opinii, nienagannej opinii, dobrej opinii obywatelskiej bądź przestrzegania podstawowych zasad moralnych;

4. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 5-8, przekazuje się niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni.

Rozdział 2. Zasady i sposób przetwarzania danych osobowych

Art. 11. 1. Dokumentami, na podstawie których przetwarza się dane osobowe lub dane o podmiotach zbiorowych, są:

1) karta rejestracyjna;

2) zawiadomienie o zmianach ewidencyjnych, zwane dalej „zawiadomieniem”;

3) zawiadomienie dotyczące podmiotu zbiorowego;

4)zawiadomienie o skazaniu przez sąd państwa obcego, o zastosowaniu późniejszych środków oraz informacje związane z tym skazaniem.

2. Kartę rejestracyjną sporządza sąd pierwszej instancji niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia wydanego wobec osoby, o której mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1-7, 11 lub wobec podmiotu zbiorowego, o którym mowa w art. 1 ust. 3.

3. Zawiadomienie jest sporządzane przez:

1) organ wykonujący orzeczenie w postępowaniu karnym w sprawach o przestępstwa i przestępstwa skarbowe oraz w sprawach nieletnich;

2) sąd orzekający o tymczasowym aresztowaniu wykonywanym w zakładzie leczniczym lub umieszczeniu nieletniego w schronisku dla nieletnich;

3) sąd wydający postanowienie o poszukiwaniu listem gończym;

4) prokuratora wydającego postanowienie o poszukiwaniu listem gończym lub o uchyleniu tymczasowego aresztowania.

4. Zawiadomienie dotyczące podmiotu zbiorowego sporządza organ wykonujący orzeczenie w postępowaniu karnym w sprawach o przestępstwa i przestępstwa skarbowe.

5. Zawiadomienie o skazaniu przez sąd państwa obcego, o zastosowaniu późniejszych środków oraz informacje związane z tym skazaniem sporządza i przesyła właściwy organ państwa obcego.

6. Zawiadomienia o skazaniu, o zastosowaniu późniejszych środków oraz informacje związane z tym skazaniem przesyłane przez organy centralne państw członkowskich Unii Europejskiej przekazywane są za pośrednictwem systemu ECRIS, chyba że nie będzie to możliwe z przyczyn technicznych.

Art. 12. 1. W karcie rejestracyjnej dotyczącej osoby umieszcza się:

1) dane identyfikujące osobę - nazwisko, w tym także przybrane, imiona, nazwisko rodowe, płeć, datę i miejsce urodzenia, państwo urodzenia, imiona rodziców, obywatelstwo lub obywatelstwa, nazwisko rodowe matki, miejsce zamieszkania, zawód wyuczony i wykonywany, informacje o wykonywaniu funkcji posła, senatora lub posła do Parlamentu Europejskiego, a także numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, zwany dalej „numerem PESEL”, oraz numer i serię dowodu tożsamości;

2) oznaczenie organu, który wydał orzeczenie, oraz sygnaturę akt sprawy;

3) datę wydania oraz uprawomocnienia się orzeczenia;

4) datę i miejsce popełnienia czynu zabronionego, będącego przedmiotem postępowania;

5) kwalifikację prawną czynu zabronionego przyjętą w orzeczeniu;

5a) informację, że pokrzywdzonym był małoletni poniżej lat 15 - w przypadku skazania za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na karę pozbawienia wolności bez warunkowego zawieszenia jej wykonania;

6) informacje o orzeczonych karach, warunkowym umorzeniu postępowania, środkach karnych, kompensacyjnych, zabezpieczających, wychowawczych, poprawczych, wychowawczo-leczniczych, przepadku, okresie próby, dozorze kuratora i nałożonych obowiązkach oraz podstawę prawną ich orzeczenia;

6a) informację, że osoba jest upoważniona do reprezentowania podmiotu zbiorowego, podejmowania w jego imieniu decyzji lub sprawowania nadzoru nad jego działalnością, jeśli czyn zabroniony został popełniony na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich;

6b) informację, że czyn zabroniony popełniony przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną został popełniony na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich;

6c) informację o przejęciu do wykonania kary orzeczonej przez właściwy organ sądowy państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w tym oznaczenie organu, który wydał orzeczenie, państwa wydania orzeczenia, sygnaturę akt sprawy oraz datę wydania orzeczenia;

7) nazwisko, imię, stanowisko oraz podpis osoby sporządzającej.

1a. W karcie rejestracyjnej dotyczącej podmiotu zbiorowego umieszcza się:

1) oznaczenie podmiotu zbiorowego oraz jego siedziby;

2) oznaczenie sądu, który wydał wyrok oraz sygnaturę akt sprawy;

3) datę wydania oraz uprawomocnienia się wyroku;

4) orzeczoną karę pieniężną, przepadek, zakaz oraz podanie wyroku do publicznej wiadomości;

5) kwalifikację prawną czynu zabronionego osoby fizycznej stanowiącego podstawę odpowiedzialności podmiotu zbiorowego;

5a) informację, że czyn zabroniony osoby fizycznej stanowiący podstawę odpowiedzialności podmiotu zbiorowego został popełniony na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich;

6) nazwisko, imię, stanowisko oraz podpis osoby sporządzającej.

1aa. W karcie rejestracyjnej dotyczącej osoby o której mowa w art.1 ust 2 pkt 11 umieszcza się:

1) dane identyfikujące osobę - nazwisko, w tym także przybrane, imiona, nazwisko rodowe, płeć, datę i miejsce urodzenia, państwo urodzenia, imiona rodziców, obywatelstwo lub obywatelstwa, nazwisko rodowe matki, miejsce zamieszkania, zawód wyuczony i wykonywany, informacje o wykonywaniu funkcji posła, senatora lub posła do Parlamentu Europejskiego, a także numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, zwany dalej „numerem PESEL”, oraz numer i serię dowodu tożsamości;

2) oznaczenie organu, który wydał orzeczenie, oraz sygnaturę akt sprawy;

3) datę wydania oraz uprawomocnienia się orzeczenia;

4) informacje o orzeczonych środkach określonych w art. 21a ust 2a i ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r.;

5) nazwisko, imię, stanowisko oraz podpis osoby sporządzającej.

1b. Karty rejestracyjne przekazywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego są opatrywane podpisem elektronicznym, o którym mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. z 2013 r. poz. 262 oraz z 2014 r. poz. 1662) weryfikowanym certyfikatem wystawianym przez Ministra Sprawiedliwości.

2. Zawiadomienie zawiera nazwisko, w tym także przybrane, imiona, nazwisko rodowe, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, obywatelstwo, nazwisko rodowe matki, miejsce zamieszkania, numer PESEL, a także nazwisko, imię, stanowisko i podpis osoby sporządzającej oraz informacje o:

1) rozesłaniu oraz odwołaniu listów gończych;

2) zastosowaniu oraz zakończeniu stosowania tymczasowego aresztowania, a także miejscu osadzenia tymczasowo aresztowanego;

3) rozpoczęciu, zakończeniu oraz miejscu wykonywania kar: dożywotniego pozbawienia wolności, 25 lat pozbawienia wolności, pozbawienia wolności, aresztu wojskowego i aresztu;

3a) rozpoczęciu, zakończeniu oraz miejscu wykonywania zastępczej kary pozbawienia wolności;

4) zarządzeniu wykonania warunkowo zawieszonej kary pozbawienia wolności oraz o skróceniu orzeczonej kary na podstawie art. 75 § 3a Kodeksu karnego;

5) odroczeniu i przerwie wykonania kary pozbawienia wolności;

6) warunkowym zwolnieniu i odwołaniu takiego zwolnienia;

6a) zamianie kary pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania na karę ograniczenia wolności w formie obowiązku wykonywania nieodpłatnej, kontrolowanej pracy na cele społeczne albo na grzywnę oraz o uchyleniu tej zamiany;

6b) zamianie kary pozbawienia wolności wykonywanej w systemie dozoru elektronicznego na karę ograniczenia wolności, z zastosowaniem dozoru elektronicznego oraz o uchyleniu tej zamiany;

6c) zamianie kary pozbawienia wolności na karę ograniczenia wolności w formie obowiązku wykonywania nieodpłatnej kontrolowanej pracy na cele społeczne oraz o uchyleniu tej zamiany;

7)(uchylony)

8) zamianie kary ograniczenia wolności na zastępczą karę pozbawienia wolności;

9) zwolnieniu z odbycia reszty kary ograniczenia wolności;

10) zawieszeniu wykonania odroczonej kary pozbawienia wolności;

11) podjęciu warunkowo umorzonego postępowania karnego w sprawach o przestępstwa lub przestępstwa skarbowe;

12) zamianie grzywny na zastępczą karę pozbawienia wolności albo na pracę społecznie użyteczną;

13) wykonaniu przez podmiot odpowiedzialny posiłkowo kary grzywny lub środka karnego ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku przedmiotów;

14) wykonaniu kar;

15) wykonaniu środków karnych, z wyjątkiem środków określonych w art. 22 § 2 pkt 1 Kodeksu karnego skarbowego oraz w art. 28 § 1 pkt 4 Kodeksu wykroczeń, środków kompensacyjnych i przepadku;

16) rozpoczęciu, zakończeniu i miejscu wykonywania oraz uchyleniu środków zabezpieczających, o których mowa w art. 93a § 1 Kodeksu karnego, oraz o uchyleniu lub wykonaniu pozostałych środków zabezpieczających;

17) umorzeniu postępowania wykonawczego;

18) zarządzeniu wykonania warunkowo zawieszonego umieszczenia w zakładzie poprawczym;

19) warunkowym zwolnieniu z zakładu poprawczego i odwołaniu takiego zwolnienia;

20) warunkowym odstąpieniu od wykonania orzeczenia o umieszczeniu w zakładzie poprawczym, a także zarządzeniu umieszczenia nieletniego w zakładzie poprawczym;

20a) odstąpieniu od umieszczenia w zakładzie poprawczym i wymierzeniu kary;

21) zmianie albo uchyleniu środka wychowawczego oraz wychowawczo-leczniczego;

22) przerwaniu albo odroczeniu wykonywania środków wychowawczych lub poprawczych, a także odwołaniu przerwy albo odroczenia;

23) odstąpieniu od stosowania orzeczonego środka wychowawczego;

24) umieszczeniu, przedłużeniu pobytu w schronisku dla nieletnich lub zwolnieniu nieletniego ze schroniska;

25) powołaniu nieletniego do zasadniczej służby wojskowej lub służby zastępczej;

26) uchyleniu prawomocnego orzeczenia w wyniku kasacji;

26a) zamianie orzeczonej kary na inną karę, podlegającą gromadzeniu w Rejestrze, w przypadku gdy według nowej ustawy za czyn objęty wyrokiem nie można orzec kary w wysokości kary orzeczonej albo gdy czyn zabroniony objęty prawomocnym wyrokiem skazującym za przestępstwo stanowi wykroczenie;

27) zastosowaniu amnestii;

28) ułaskawieniu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;

29) wznowieniu postępowania sądowego zakończonego prawomocnym orzeczeniem odnotowanym w Rejestrze;

30) stwierdzeniu nieważności prawomocnego orzeczenia sądu odnotowanego w Rejestrze;

31) przywróceniu terminu do zaskarżenia orzeczenia odnotowanego w Rejestrze;

32) zarządzeniu zatarcia skazania;

33) śmierci osoby, której dane osobowe zgromadzono w Rejestrze;

34)(uchylony)

35)(uchylony)

36) przekazaniu do wykonania orzeczonej kary właściwemu organowi sądowemu państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz o jej wykonaniu przez ten organ.

2a. Zawiadomienie dotyczące podmiotu zbiorowego zawiera dane, o których mowa w ust. 1a pkt 1, 2 i 6, oraz informacje o:

1) wykonaniu kary pieniężnej, przepadków, zakazów oraz podania wyroku do publicznej wiadomości, o których mowa w art. 7, 8 i 9 ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary;

2) zatarciu orzeczenia stwierdzającego odpowiedzialność podmiotu zbiorowego za czyn zabroniony pod groźbą kary;

3) likwidacji podmiotu zbiorowego, którego dane zgromadzono w Rejestrze.

2b. Informacja o wyroku skazującym przekazywana organom centralnym państw członkowskich Unii Europejskiej przez biuro informacyjne zawiera dane określone w ust. 1 pkt 1-6b, chyba że w poszczególnym przypadku nie są one znane.

2c. Informacja o zastosowaniu późniejszych środków przekazywana organom centralnym państw członkowskich Unii Europejskiej zawiera dane określone w ust. 1 pkt 1-6b oraz w ust. 2 pkt 4-6, 8-12, 14, 15, 17 i 26-33 oraz dane o uchyleniu, zakończeniu lub wykonaniu środków zabezpieczających. Dane określone w ust. 2 pkt 18-25 umieszcza się w informacji, jeżeli środek wychowawczy, wychowawczo-leczniczy lub poprawczy został orzeczony przez sąd karny.

2d. Zawiadomienia, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 2 i 3, są przekazywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i opatrywane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

2e. Zawiadomienia przekazywane w sposób, o którym mowa w ust. 2d, powinny być opatrzone podpisem elektronicznym, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.

3. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowość informacji umieszczanych na podstawie art. 12 ust. 1-2a w karcie rejestracyjnej i w zawiadomieniu, uwzględniając zakres danych zawartych w Rejestrze oraz konieczność zapewnienia niezwłocznej ich aktualizacji.

4. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia:

1) wymogi techniczne, jakie musi spełniać aplikacja do przesyłania kart rejestracyjnych i zawiadomień za pośrednictwem systemu teleinformatycznego,

2) tryb przyznawania, zmieniania i wycofywania oraz sposób weryfikacji podpisu elektronicznego do podpisywania kart rejestracyjnych i zawiadomień za pośrednictwem systemu teleinformatycznego

- mając na uwadze konieczność zapewnienia zgodności używanych formatów i innych parametrów technicznych tej aplikacji z wymogami systemu teleinformatycznego Krajowego Rejestru Karnego, zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych danych oraz konieczność zapewnienia poufności tworzenia i wydawania zaświadczenia certyfikacyjnego.

Art. 13. W Rejestrze prowadzi się wyodrębnione kartoteki:

1) kart rejestracyjnych i zawiadomień, zawierających informacje o osobach odpowiadających na zasadach określonych w Kodeksie karnym, Kodeksie karnym skarbowym, Kodeksie wykroczeń oraz zawiadomień o skazaniu przez sąd państwa obcego i informacji z tymi skazaniami związanymi;

2) kart rejestracyjnych i zawiadomień, zawierających informacje o nieletnich, w rozumieniu przepisów ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich;

3) zawiadomień zawierających informacje o osobach pozbawionych wolności oraz osobach poszukiwanych listem gończym;

4) kart rejestracyjnych i zawiadomień, zawierających informacje o podmiotach zbiorowych podlegających odpowiedzialności na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.

5) kart rejestracyjnych i zawiadomień, zawierających informacje o osobach wobec których prawomocnie orzeczono środki określone w art.21a ust 2a i 2b ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r;

Art. 14.  [Podstawa usunięcia danych]1. Dane osobowe osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1, 3 i 7, oraz dane o podmiotach zbiorowych, o których mowa w art. 1 ust. 3, usuwa się z Rejestru, jeżeli z mocy prawa skazanie uległo zatarciu, a ponadto po otrzymaniu zawiadomienia o:

1) zarządzeniu zatarcia skazania przez sąd, na podstawie art. 107 § 2 oraz art. 337 Kodeksu karnego;

2) zatarciu skazania w drodze ułaskawienia lub na podstawie amnestii;

3) przywróceniu terminu do zaskarżenia orzeczenia odnotowanego w Rejestrze albo uchyleniu takiego orzeczenia w wyniku kasacji lub wznowienia postępowania;

4) stwierdzeniu nieważności orzeczenia odnotowanego w Rejestrze;

5) zwolnieniu skazanego od kary pozbawienia wolności, na podstawie art. 336 § 3 i 4 Kodeksu karnego, lub od kary ograniczenia wolności, na podstawie art. 62 § 2 Kodeksu karnego wykonawczego.

1a. Dane osobowe osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, usuwa się z Rejestru po upływie terminu określonego w art. 68 § 4 Kodeksu karnego, a ponadto po otrzymaniu zawiadomienia o podjęciu warunkowo umorzonego postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe.

2. Dane osobowe nieletniego, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6, usuwa się z Rejestru:

1) po ukończeniu 18. roku życia przez nieletniego, wobec którego wykonywane były środki wychowawcze, z wyjątkiem przypadków, gdy:

 a) środek wychowawczy zastosowano w okresie warunkowego zawieszenia wykonania umieszczenia w zakładzie poprawczym,

 b) wykonanie środka wychowawczego ustało z mocy prawa po ukończeniu przez nieletniego 21. roku życia albo z chwilą powołania nieletniego do zasadniczej służby wojskowej lub służby zastępczej;

2) po upływie terminów określonych w art. 11 § 4, art. 87 § 4, art. 88 § 4 i art. 89 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich;

3) po ukończeniu 23. roku życia przez sprawcę czynu karalnego, gdy w miejsce umieszczenia w zakładzie poprawczym wymierzona została kara na podstawie art. 94 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich;

4) na zasadach określonych w rozdziale XII Kodeksu karnego, gdy w miejsce umieszczenia w zakładzie poprawczym wymierzona została kara na podstawie art. 13 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

3. Dane osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 5, usuwa się z Rejestru:

1) z upływem 3 lat od uchylenia środka zabezpieczającego, o którym mowa w art. 93a § 1, art. 99 Kodeksu karnego lub art. 43 § 1 pkt 1 i § 2 Kodeksu karnego skarbowego;

2) z upływem 3 lat od wykonania przepadku lub środka zabezpieczającego orzeczonego na podstawie art. 45a Kodeksu karnego lub art. 43 § 1 pkt 2-5 Kodeksu karnego skarbowego.

3a.Dane osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 11, usuwa się z Rejestru po upływie terminu określonego w art. 30 ust 1 ustawy z dniaz dnia 11 kwietnia 1997 r o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne

4. Dane osoby tymczasowo aresztowanej usuwa się z Rejestru po otrzymaniu zawiadomienia o zakończeniu stosowania tego środka zapobiegawczego.

5. Dane osoby poszukiwanej listem gończym usuwa się z Rejestru po otrzymaniu zawiadomienia o odwołaniu listu gończego.

6. Dane osobowe nieletniego umieszczonego w schronisku dla nieletnich usuwa się z Rejestru po otrzymaniu zawiadomienia o jego zwolnieniu.

7. Dane osób zmarłych usuwa się z Rejestru po uzyskaniu zawiadomienia o ich zgonie.

8. Dane osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 4, usuwa się z Rejestru po otrzymaniu zawiadomienia o zatarciu skazania przesłanego przez właściwy organ państwa obcego, które wydało wyrok.

Art. 19. 1. Informacji o osobie na podstawie zgromadzonych w Rejestrze danych osobowych udziela się na zapytanie podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 1 lub na wniosek osoby, o której mowa w art. 7 ust. 1.

1a. Informacji o podmiocie zbiorowym na podstawie danych o tym podmiocie zgromadzonych w Rejestrze udziela się na zapytanie podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1, 4-9 i 11 lub na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 7 ust. 2.

1aa. Informacji o osobie wobec której których prawomocnie orzeczono środki określone w art.21a ust 2a i 2b ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r. na podstawie zgromadzonych w Rejestrze danych osobowych udziela się na zapytanie podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 3 lub na wniosek osoby, o której mowa w art. 7 ust. 1.

1b. Zapytania i wnioski, o których mowa w ust. 1 i 1a, 1aa mogą być składane pisemnie albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

1c. Przepisu ust. 1b nie stosuje się do zapytań przekazywanych do Rejestru za pośrednictwem systemu ECRIS.

2. Zapytanie o udzielenie informacji o osobie powinno zawierać:

1) nazwisko, w tym także przybrane, imiona, nazwisko rodowe, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, nazwisko rodowe matki, miejsce zamieszkania, obywatelstwo oraz numer PESEL, a w przypadku jego nieposiadania przez osobę, której zapytanie dotyczy, numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;

2) określenie rodzaju i zakresu danych o osobie, które mają być przedmiotem informacji;

3) wskazanie postępowania, w związku z którym zachodzi potrzeba uzyskania danych o osobie;

4) nazwę podmiotu kierującego zapytanie;

5) datę wystawienia;

6) podpis sędziego, prokuratora albo uprawnionej osoby lub organu podmiotu kierującego zapytanie.

2a. Zapytanie o udzielenie informacji o podmiocie zbiorowym powinno zawierać:

1) oznaczenie podmiotu zbiorowego oraz jego siedziby;

2) określenie rodzaju i zakresu danych o podmiocie zbiorowym, które mają być przedmiotem informacji;

3) wskazanie postępowania, w związku z którym zachodzi potrzeba uzyskania danych o podmiocie zbiorowym;

4) nazwę podmiotu kierującego zapytanie;

5) datę wystawienia;

6) podpis sędziego, prokuratora albo uprawnionej osoby lub organu podmiotu kierującego zapytanie.

2b. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do zapytań przekazywanych przez właściwe organy państw obcych. Zapytanie takie powinno zawierać dane pozwalające na identyfikację osoby, której ono dotyczy.

2c. Zapytanie o udzielenie informacji o osobie oraz zapytanie o udzielenie informacji o podmiocie zbiorowym składane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego opatruje się:

1) bezpiecznym podpisem elektronicznym sędziego lub innej uprawnionej osoby albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP jednej z tych osób - w przypadku zapytań składanych przez sądy;

2) bezpiecznym podpisem elektronicznym prokuratora albo uprawnionej osoby lub organu podmiotu kierującego zapytanie, weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu, albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

3. Wniosek osoby, o której mowa w art. 7 ust. 1, o udzielenie informacji z Rejestru zawiera: nazwisko, w tym także przybrane, imiona, nazwisko rodowe, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, nazwisko rodowe matki, miejsce zamieszkania, obywatelstwo oraz numer PESEL i podpis wnioskodawcy. W przypadku nieposiadania numeru PESEL wniosek powinien zawierać numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość. Wniosek podmiotu zbiorowego, o którym mowa w art. 7 ust. 2, zawiera oznaczenie tego podmiotu i jego adres oraz podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy. Jeżeli we wniosku nie określono rodzaju i zakresu danych, które mają być przedmiotem informacji, informacja ta zawiera odpis wszystkich zapisów dotyczących wnioskodawcy zamieszczonych na kartach rejestracyjnych i zawiadomieniach.

3a. Wniosek osoby, o której mowa w art. 7 ust. 1, o udzielenie informacji z Rejestru oraz wniosek podmiotu zbiorowego, o którym mowa w art. 7 ust. 2, składany za pośrednictwem systemu teleinformatycznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu, albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

4. Jeżeli zapytanie lub wniosek nie spełniają wymogów, o których mowa w ust. 2, 2a, 2c, 3 lub 3a, wzywa się pytającego lub wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 14 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie zapytania lub wniosku bez rozpoznania, chyba że braki dotyczą wyłącznie okoliczności, o których mowa w ust. 2 pkt 1, a tożsamość osoby, której zapytanie dotyczy, nie budzi wątpliwości.

5. Jeżeli zapytanie, o którym mowa w ust. 2b, nie zawiera danych pozwalających na identyfikację osoby, której dotyczy, zapytanie takie zwraca się ze wskazaniem przyczyny zwrotu.

5.

Zmiany w Kodeksie wyborczym – wynikające z rozszerzenia treści obwieszczeń wyborczych i umieszczenia danych o orzeczeniach lustracyjnych w Krajowym Rejestrze Karnym

Uzasadnienie:

Wprowadzenie zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Karnym spowoduje iż dotychczasowe przepisy Kodeksu wyborczego będą skuteczniej gwarantowały rzetelne prawo do informacji obywatelom na temat kandydatów. Dotychczas zgodnie z art. 214 Kodeksu wyborczegoOkręgowa komisja wyborcza niezwłocznie po przyjęciu zgłoszenia listy kandydatów występowała do Ministra Sprawiedliwości z zapytaniem o udzielenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego o kandydatach z tej listy, przy czym dotychczas uzyskiwała jedynie dane dotyczące karalności. Zmiana w w przepisach KRK powoduje, że aktualnie występując o powyższe dane w trybie art.214 Kodeku wyborczego okręgowa komisja wyborcza uzyska również dane na temat ewentualnych orzeczeń stwierdzających tzw. kłamstwo lustracyjne. Istotność tych danych wykazano w pkt 2 propozycji wskazując na potrzebę rozszerzenia obwieszczeń wyborczych publikując tam też dane o ewentualnym orzeczeniu w sprawie lustracyjnym (jeżeli nie upłynęło od niego 10 lat).

Propozycja zmian:

W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy wprowadza się następujące zmiany:

Art. 248. § 1. Państwowa Komisja Wyborcza, po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej wyników wyborów do Sejmu, przekazuje niezwłocznie Ministrowi Sprawiedliwości dane posłów zawierające imię (imiona), nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, obywatelstwo oraz numer ewidencyjny PESEL.

§ 2. Minister Sprawiedliwości na podstawie danych zgromadzonych w Krajowym Rejestrze Karnym przekazuje Marszałkowi Sejmu w terminie 14 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w § 1:

1) informację o posłach skazanych prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za umyślne przestępstwo skarbowe oraz o posłach pozbawionych praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu albo

2) informację, o tym, że żaden z posłów nie został skazany prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za umyślne przestępstwo skarbowe ani nie został pozbawiony praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu albo

3)informację o posłach wobec których zostały prawomocnie orzeczone i nadal obowiązujące środki określone w art.21a ust 2a i 2b ustawyo ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r albo.

4)informację, o tym, żewobec żadnego z posłów nie obowiązują prawomocnie orzeczone środku określony w art.21a ust. 2a i 2b ustawyo ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r

§ 3. Jeżeli po przekazaniu informacji, o której mowa w § 2, Minister Sprawiedliwości uzyska z Krajowego Rejestru Karnego informację o posłach skazanych prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za umyślne przestępstwo skarbowe, o posłach pozbawionych praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu lub o posłach wobec których został orzeczony zakaz z art.21a ust 2a i 2b ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r, niezwłocznie przekazuje ją Marszałkowi Sejmu.

Art. 280. § 1. Państwowa Komisja Wyborcza, po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej wyników wyborów do Senatu, przekazuje niezwłocznie Ministrowi Sprawiedliwości dane senatorów zawierające imię (imiona), nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, obywatelstwo oraz numer ewidencyjny PESEL.

§ 2. Minister Sprawiedliwości na podstawie danych zgromadzonych w Krajowym Rejestrze Karnym przekazuje Marszałkowi Senatu w terminie 14 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w § 1:

1) informację o senatorach skazanych prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za umyślne przestępstwo skarbowe oraz o senatorach pozbawionych praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu albo

2) informację, o tym, że żaden z senatorów nie został skazany prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za umyślne przestępstwo skarbowe ani nie został pozbawiony praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu albo

3)informację o senatorach wobec których zostały prawomocnie orzeczone i nadal obowiązujące środki określone w art.21a ust 2a i 2b ustawyo ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r albo.

4) informację, o tym, że wobec żadnego z senatorów nie obowiązują prawomocnie orzeczone środku określony w art.21a ust. 2a i 2b ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r

§ 3. Jeżeli po przekazaniu informacji, o której mowa w § 2, Minister Sprawiedliwości uzyska z Krajowego Rejestru Karnego informację o senatorach skazanych prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za umyślne przestępstwo skarbowe, o senatorach pozbawionych praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu lub lub o senatorach wobec których został orzeczony zakaz z art.21a ust 2a i 2b ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów z dnia 18 października 2006 r, niezwłocznie przekazuje ją Marszałkowi Senatu.

 

 

 

Iść za prawdą, nie zapomnieć o sprawiedliwości - Veritate sequi et tuerii iustitia

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka